Az új Széchenyi Terv Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretén belül „Innovációs eredmények hasznosításának támogatása KKV-k részére” tárgyú felhívást tett közzé, melyre a zalaegerszegi székhelyű 3B Hungária Kft. a „Térben szabadon vezetett szállítószalag kifejlesztése a 3B Hungária Kft-nél” című projektjavaslattal nyert 35,09 % támogatást. A GOP-1.3.1-11/A-2011-0173 azonosító számú projekt összesen 100.027.436.- forintos költségvetésből 35.097.102 forint vissza nem térítendő támogatással valósulhat meg.
A térben szabadon vezetett szállítópályák, és a bennük rejlő lehetőségek már évtizedek óta foglalkoztatják a 3B Hungária Kft. szakembereit. Az első hasonló rendszerű pályák az 1970-es évek végén jelentek meg. Azóta jelentős darabszámban épültek, ám ezeket csak néhány gyártó készítette. Jelen projekt nagy áttörést jelent a 3B Hungária Kft. részére, a piaci lehetőségek bővülése mellett egy olyan termék készült, amely technikai színvonala a jövőt képviseli.
A fejlesztés során számos a gyakorlatban eddig is használt építőelemünket kellett a feladatra alkalmassá tennünk. Új feladat volt az eddigi heveder-vályúsítási folyamaton túl a csővé alakítás folyamata, ahová új görgőtámokat, majd pedig a csőben vezetés megvalósítására és szabályozására görgős terelőegységeket kellett kialakítani.
A közbenső-, lényegében a három dimenziós térben szabadon vezetett vázegység, ami a szállítópálya un. csőszalag részét vezeti, tartalmazza a hexagonális elrendezésű heveder-megtámasztásokat. A megtámasztó görgők egy függőleges merevített lapra vannak fölerősítve. Mivel ezek a lapok adják a szerkezet függőleges merevségét, végeselemes analízisen túl gyakorlati terhelési próbának is alávetettük.
Tönkremenetelig terheltük, és megállapítottuk, hogy a megkívánt szilárdságot biztonsággal teljesíti.
Az optimalizált keresztmetszet kialakításánál a hulladék-minimalizálás mellett a maximális szelvénykihasználás is (mind geometriai-mind pedig statikai értelemben) fontos szempont volt. Mint minden termék kialakításánál jelen esetben is szem előtt tartottuk a gazdaságos gyárthatóság igényét. A térben vezetés vonalát ívekkel modellezzük, de a gyakorlatban ezeket az íveket adott hosszúságú egyenes szakaszokkal közelítjük. Egyebek mellett, mint veszélyforrás felmerülhet hogy, az anyagáramba olyan méretű darab kerül, ami nem fér el a cső keresztmetszetében, beékelődve a heveder roncsolódásához, esetleg szakadáshoz vezethet. Intelligens megoldásként erre a problémára egy a lézeres működésű volumetrikus mérőt alkalmazunk, amely a volumetrikus szállítási teljesítmény mérése mellett alkalmas arra is, hogy túlméretes darab, vagy keresztmetszet esetén vészjellel leállítsa a berendezést. A fejlesztés sikeres volt, a prototípus elkészülte után megrendelést kaptunk egy 400 méter hosszú pálya építésére.
2013. január 29.